Bilar i lager 108

NCC väljer klimatsmarta eVito

För NCC var det självklart att deras nya servicebil skulle vara mer klimatsmart, förutom kraven på bra komfort och bra lastutrymme. Så efter att ha jämfört olika alternativ valde Ingemar Larsson, eftermarknadsansvarig på NCC i Stockholm, att investera i Mercedes-Benz eVito.

En viktig ambition för NCC är att söka miljövänliga alternativ för framtiden i sin verksamhet och när det var dags att skaffa en servicebil för de garanti- och serviceuppdrag som följer på olika byggen, så var ett krav för Ingemar Larsson att det skulle vara en elbil.

– Jag är ansvarig för vår eftermarknad, det vill säga att åtgärda sådant som ligger inom vårt ansvarsområde efter ett bygge, berättar Ingemar och fortsätter: Vi behövde en servicebil som kunde gå på de jobben och jag ville att det skulle vara en elbil.

– Självklart måste bilen leva upp till våra krav på räckvidd – det ska ju vara enkelt att ställa om till elbil.

Deras geografiska arbetsområde sträcker sig över hela Stockholmsområdet, från Nynäshamn till Hallstavik och därför var det viktigt att den nya elbilen måste klara de sträckorna problemfritt även på  vintern.

– Vi har även ansvar för skolbygge och underhåll i Södertälje och Järna, så det är ett ganska stort område.

– Vår fordonsavdelning tog fram ett antal alternativ och jämförde dem och resultatet blev att vi valde eVito från Mercedes-Benz.

–  Jag är glad att det blev så. Vi är mycket nöjda med bilen och nu rullar eViton på fullt schema.

NCCs eVito har rullat någon månad nu, och Ingemar berättar att de är väldigt nöjda med bilen.

–  eViton är en transportbil med hög komfort och killarna som kör den är mycket nöjda, säger Ingemar Larsson, NCC.

– Det känns som om Mercedes-Benz lyckats med att ta fram en modern transportbil som möter framtidens klimatsmarta krav, utan att göra avkall på det man vill och behöver få ut av en transportbil, säger han och berättar att de nu utvärderar körsträcka och kapacitet.

– Det är klart att vi måste planera körschemat för eViton utifrån batterikapacitet, men än så länge har vi inte märkt att det på något sätt begränsar oss.

– Och det är ju ingen nackdel att planera körningarna väl, tillägger Ingemar och fortsätter:

– Vi laddar bilen under natten här vid kontoret, där vi dessutom är i färd med att sätta upp ett 30-tal laddstolpar. Vi tänker att personalens privatbilar också ska kunna laddas där och vi behöver ju också fler laddstolpar för framtidens transportbilar.

– Mercedes-Benz eVito är smidig och rymmer gott och väl det vi behöver. Nu rullar den på, det ser bra ut och det kan nog bli fler eVitos framöver, avslutar Ingemar.

Är du intresserad av att leasa eller köpa en transportbil från Mercedes-Benz? Läs mer om vårt utbud här!

Relaterade nyheter